Hand. Cannot. Erase. on Steven Wilsonin neljäs soololevy. Edellinen The Raven That Refused To Sing (And Other Stories) on erinomainen levy. Fiktiiviset kauhutarinat saivat nyt vaihtua todellisuuteen, joka on surullisempi, pelottavampi ja masentavampi kuin edellisen levyn kertomukset.
Hand. Cannot. Erase. on konseptilevy. Albumin
tarinat on rakennettu Joyce Vincentin elämän ja kuoleman ympärille. Vincent
kuoli kodissaan vuonna 2003, mutta hänen ruumiinsa löydettiin vasta kaksi
vuotta myöhemmin. Hän kuoli sänkynsä
viereen ennen joulua. Luurangoksi kuihtuneen ruumiin vierestä löytyi
paketoituja joululahjoja. Kuolinsyy jäi selvittämättä.
Steven Wilson on vanhan liiton mies. Hän ampui haulikolla
suorassa tv-lähetyksessä iPadeja ja iPodeja, sillä ne tuhoavat
musiikinkuuntelukokemuksen. Helvetti jäätyy ennen kuin Stevenin levyt päätyvät
Spotikkaan. Steven Wilson on kaikin puolin täydellinen mies: konseptilevyjä
rakastava Pink Floyd -fani.
Levyn aloittava First
Regret_3 Years Older paljastaa karun totuuden jo alkumetreillä; pääosan
esittäjä kuolee. Kappale alkaa #muuten lähes samalla soundilla kuin Pink
Floydin The Wall -levyn avaus In The Flesh. Kappale myös paljastaa, että Hand.
Cannot. Erase. on elektronisempi kuin mikään aiempi Wilsonin levy. First Regret
on myös hieno näyte Wilson kitarataidoista, sekä kehittyneestä laulutaidosta.
Aiemmilla levyillä Wilsonin ääni on ollut hiukan ohut makuuni, mutta nyt se on
käännetty eduksi. Ei, en osaa perustella tarkemmin. Reilu 12-minsanen teos on
hieno alkusoitto todella vahvalle levylle.
Levyn nimikkoraita on kevyt AOR -biisi, joka on tarkoitettu meille radion musapäälliköille soitettavaksi radiossa. Hittibiisin mitaksi tehty mainio Manic Street Preachers –pastissi. Erinomainen kertsi, positiivinen fiilis ja kappaleen lopussa laukalle lähtevä basso toimii mainiosti.
Perfect Life on
upea. Nainen, Joyce Vincent, kertoo elämästään. Rakastan tämän kappaleen
tekstiä, soundeja, sointuja ja tunnelmaa.
Joyce Vincent eli täydellistä elämää, ainakin hänestä tehdyn dokumentin
mukaan. Hän oli älykäs, kaunis, ”a high flyer” joka tapasi elämänsä aikana
julkkiksia kuten Nelson Mandelan, Ben E. Kingin ja Stevie Wonderin. Kappale tuntuu ehkä hiukan tylsältä aluksi,
mutta loppupuolen sointukierto ja melodia avaavat taivaan portit.
Routinessa
yhdistyy elektronisuus, ambient ja proge. Ninet Tayeb hoitaa Stevenin kanssa
lauluosuudet. Wilson koelaulatti neljää muuta naista, mutta vasta Tayeb
kelpasi. Kaksikon äänet sopivat yhteen täydellisesti. Vuorolaulu, joka loppuu
huikeaan enkelistemmojen säestämään viimeiseen säkeistöön on neroutta. Erityiskiitosta
kaadan tekstin lisäksi myös akkarimelodian,
kitarasoolon ja basson niskaan. Ja paljon kaadankin.
Home Invasion/Regret
#9 –biiseistä löytyy paljon Pink
Floyd -vaikutteita. Alun rähinästä huolimatta. Tältä varmaan olisi kuulostanut
Dark Side of The Moon, jos Nick Mason ja
Rick Wright olisivat vetäneet spiidiä äänityksissä. Tämä on komea biisi. Kuuden minsan kohdilta starttaava synasoolo on
täydellisyyttä, jonka perään tuleva kitarasoolo on GFG eli Gift From God. Huikea.
Synapörinässä on samaa uhkaavuutta kuin Pink Floydin The Wallissa. Tällaisen
kuuntelukokemuksien jälkeen sitä tekisi mieli marssia kauppaan ja sijoittaa
kaikki rahani synabassoihin. Rakastan.
Transiencen on
maaginen.
Levyn päättävässä Happy
Returns/Ascendant Here On -kappaleissa Joyce Vincent jättää kaihoisat
jäähyväiset maailmalle. Teksti on surullinen, sävellys on jumalainen. Rakastan
tätä pinnassa olevaa sähkökitaraa, jonka soolo loppuu kuin seinään ja viimeiset
kaksi minuuttia enkelikuoro johdattaa Vincent Joycen viimeiselle matkalle.
Matkalle, joka kesti yli kaksi vuotta ennen kuin hänet saatiin haudan lepoon.
Kommentit
Lähetä kommentti