Budjettivaltuustossa pitämäni puhe matkailukoordinaattorista:
Arvoisa puheenjohtaja, viranhaltija, valtuutetut ja muu yleisö
Matkailun kehittäminen on nostettu yhdeksi Nurmijärvi – paremman arjen ilmiö -kuntastrategian painopistealueista. Me laadimme ja päätimme strategiasta yksimielisesti. Me kaikki olemme sitä mieltä, että matkailun kehittäminen on tärkeää.
Kuva: Nurmijärven kunta |
Matkailukoordinaattorin
työtä kyseenalaistetaan. Mitä voittoa se tuo kunnalle tai miten hänen työtä mitataan.
Taloudellinen hyöty on kuitenkin ensisijainen syy, miksi kunnat ylipäätään
haluavat tuoda matkailua ja turisteja alueelleen.
Tuusulan kunta tiedotti viikko sitten, että Tuusulan
alueelle kertyi viime vu
onna yli 37 miljoonaa euroa tuloja matkailusta. Summa
on yli kaksinkertainen verrattuna vuoteen 2018. Matkailu toi Tuusulaan työtä
184 henkilötyövuoden verran.
Mistä tämä johtuu?
Tuusula kertoo osallistuneensa matkailun
edistämiseen monin tavoin ja kunta sanoo jatkavansa kehittämistyötä, jotta
kunnasta saataisiin vielä houkuttelevampi Uudellemaalle suuntaaville
matkailijoille.
Meillä kunnassa
aloitti matkailukoordinaattori vuoden 2022 alussa ja nyt 11 kuukautta myöhemmin
osa valtuutetuista on sitä poistamassa, koska halutaan säästää.
Mikäli me nyt lakkautamme matkailukoordinaatorin
viran, niin samalla alkaa Visit Nurmijärvi brändin ja hankkeen alasajo. Visit
Nurmijärven lisäksi matkailukoordinaattorin työhön on kuulunut tapahtumakalenteri,
Doerz verkkokauppa, Sääksin brändäys ja mm. todella tärkeänä koettu
yrittäjäverkostotyö.
Yritysten toimintaedellytykset
paranevat ja seudun tunnettuus ja imago vahvistuvat kuntien ja seutukuntien
panostaessa matkailuun. Kunnallisen matkailusuunnittelun ja -päätöksenteon tutkiminen
on tärkeää, koska matkailu on kasvanut ja tulee kasvamaan alana ja elinkeinona
tulevaisuudessa. Näin lyhyeksi jäävä matkailukoordinaattorikokeilu ei anna
meille mitään mahdollisuutta tutkia sen vaikuttavuutta, eli mitata sitä.
Koko Uudellamaalla välitön matkailutulo vuonna 2021 oli noin 2
miljardia euroa. Matkailukoordinaattorin tehtävänä on varmistaa Nurmijärvelle
tästä iso siivu. Kuten Matti Putkonen sanoi, kaikki panokset on laitettava
kunnan talouden parantamiseen. Tämä on nyt se paikka. 2 miljardia euroa
otettavana.
Keskeistä on se, että pyritään
houkuttelemaan alueen ulkopuolelta saapuvia matkailijoita kuluttamaan
kohdealueen palveluita, jolloin alueelle tulee välitöntä matkailutuloa ja
palveluille lisäkysyntää. Tätä tekee matkailukoordinaattori.
Me olemme yksimielisesti kirjanneet
kuntastrategiaan, että Tulevaisuuden Nurmijärvi on suosittu matkailukohde.
Matkailun, kulttuurin ja tapahtumatoiminnan toimintaedellytysten kehittämiseksi toimimme
eri yritysten ja yhteisöjen aktiivisena yhteentuojana ja mahdollistamme
erilaista toimintaa.
Tämä edellä mainittu ja meidän päättämä, vaatima ja haluama asia jää tekemättä mikäli meillä ei ole matkailukoordinaattoria.
Tuntuu käsittämättömältä nyhräämiseltä,
että vuoden 2022 alussa – tämän vuoden alussa- olemme tehneet tämän päätöksen,
palkanneet matkailukoordinaattorin ja nyt muutama kuukausi myöhemmin
keskustelemme, että onko tämä tarpeen. Nyt valtuutetut päättävät, että alkaako Visit
Nurmijärven alasajo
Kaikki matkailukoordinaattorin
aloittamat hienot hankkeet jäävät tekemättä ja samalla voidaan vetää ruksit
tuon kirjauksen päälle strategiaan, jos nyt tehdään tämä erityisesti
paikallisia yrittäjiä näivettävä päätös. Se on harmittavaa miten Kimmo Pirkkala
totesi, että kunnan ainoa vetonaula on Sääksi. Näin ei ole.
Kunnan yrittäjät ovat lähestyneet
päättäjiä ja kysyvät aiotteko nyt vetää maton alta yrittäjiltä. Yrittäjät
pelkäävät, että kaikki kunnan matkailun eteen tehty hieno työ valuisi
kankkulain kaivoon.
Monikin
yrittäjäjuhlassa palkittiin lauantaina kunnan Yrittäjyyttä positiivisesti
edistäneenä tekona kunnan matkailukoordinaattorina toiminut Janne Raudaskoski.
Aika vahva viesti yrittäjiltä.
Paikallisten yrittäjien puolesta pyydän, että säilytämme
matkailukoordinaattorin viran. Älkää vetäkö mattoa kunnan yrittäjien alta
Kommentit
Lähetä kommentti