Nurmijärven kunnanvaltuusto hyväksyi kokouksessaan 23.3.2022 kuntastrategian vuosille 2022–2030
Valtuuston kokous alkoi juhlavissa merkeissä, kun Nurmijärven kunnanvaltuuston puheenjohtaja Kallepekka Toivonen luovutti tasavallan presidentin puolesta itsenäisyyspäivän kunniamerkit ansioituneille kunnan päättäjille sekä kunnan työntekijöille.
Minulle myönnettiin Suomen Valkoisen Ruusun I luokan mitali kultaristein.
Valtuusto päätti Nurmijärven kuntastrategiasta. Tässä valtuustoryhmämme puhe.
Arvoisa
puheenjohtaja, viranhaltijat, valtuutetut ja muu yleisö
Nurmijärven
kuntastrategia on todennäköisesti lähivuosien tärkein asiakirja minkä
hyväksymme. Nyt on luotu hyvät suuntalinjat kohti parempaa arkea. Strategiatyö
on edennyt mukavan ripeästi, osallistaen ja kuunnellen sekä valtuutettuja,
sidosryhmiä että kuntalaisia. Strategian täytäntöönpano jää meille tässä
salissa oleville.
Kuntastrategia
ei ole mainos, eikä esite, vaan tämän pitää ohjata meidän toimintaa
lähivuosina. Todennäköisesti eniten strategiaan sitoutumista punnitaan
budjettivaltuustossa.
Strategiassa luvataan laadukkaat varhaiskasvatus- ja opetuspalvelut, sekä samalla haetaan
![]() |
Kuva: Rainer Lönnbäck |
1.5% väestönkasvua. Tämä tarkoittaa, että kunnassa pitää voida paremmin ennakoida lapsimääriä kouluissa ja päiväkodeissa. Nurmijärven tulee varautua nykyistä paremmin palveluntarpeiden muutoksiin.
Varhaiskasvatuksen
puolella kelpoisista opettajista on valtava pula, myös meillä täytyy olla
riittävä ja pätevä henkilökunta. Helsinki on satsannut lisää opettajien
palkkoihin. Olemmeko valmiita lähtemään myös tällaiseen?
Varhaiskasvatus-
ja opetuspuolen työolosuhteisiin ja sitä kautta työntekijöiden työhyvinvointiin
on panostettava, jos haluamme onnistua rekrytoinnissa.
Nuorten
pahoinvointi on koronan vuoksi lisääntynyt huolestuttavan paljon. Millaisia
keinoja ja resursseja me annamme opetushenkilöstön tueksi?
Strategiassa
oleva teksti ei saa jäädä vain korulauseiksi, vaan meidän on aidosti oltava
valmiita panostamaan lasten ja nuorten hyvinvointiin ja henkilökunnan
jaksamiseen.
Sitten
asumiseen.
Strategiassa
todetaan, että huolehdimme asumisen monipuolisuudesta erilaiset elämäntilanteet
ja asumistarpeet huomioiden. Vuoden alussa kunnanhallitus kuitenkin jo rajoitti
mm. ara tuotantoa Vanhan Klaukan alueelta. Pöytäkirjasta ei löytynyt
tähän syytä.
Helmikuussa
sama taho, eli kunnanhallitus keskusteli Nurmijärven kodeista. Lepolahti esitti
Ikääntyneiden ja erityisryhmien
asumisratkaisujen kehittämistä, mutta tämä ei myöskään kelvannut
kunnanhallitukselle.
Harmi kun uusi kuntastrategia ei ollut
kuukausi sitten voimassa.
Strategiaan
on kirjattu hiukan
intohimottomasti, että ”Mahdollistamme puurakentamista” Puurakentamisen
mahdollistaminen tarkoittaa käytännössä kaavamerkintää, joka antaa siihen
luvan.
En
usko, että vapaaehtoisesti löytyy suuria määriä rakennusyhtiöitä, jotka
haluavat rakentaa puukerrostaloja. Parempi muoto olisi ollut, ohjaamme tai
edellytämme riittävää määrää puurakentamista. Kunnan pitäisi kaavalla osoittaa
tontteja, mihin haluamme puurakentamista, sekä tehdä puurakentamisohjelma. Mahdollistamisen
sijaan meidän pitäisi jo edellyttää. Tästä syystä kannatamme Keskustan
esitystä.
Strategiaan
on myös kirjattu ”Luomme edellytyksiä päätaajamien keskusta-alueiden
kehittymiselle palveluiltaan monipuolisemmiksi” Tämä jää osittain jopa
viranhaltijoiden vastuulle, sillä pienten kerrostalojen rakennusluvat ei tule
lautakuntaan. Lautakunta delegoi päätösvallan viranhaltijoille. Kaikki
lautakunnassa olleet muistanevat sen, että vaikka kaava edellytti liiketiloja
kerrostalojen alimpaan kerrokseen, niin poikkeusluvalla näihin haettiin muutos.
Liiketilojen suhteen strategian tämän osuuden ylin päätösvalta ja toteuttaminen
lienee siis rakennusluvan myöntävällä viranhaltijalla.
Asuinalueiden
siisteyden suhteen kannatamme ryhmänä SDP -ryhmän ponsiesitystä
Strategian
viimeisellä sivulla on mukavaa luettavaa, kun todetaan, että kehitämme
mm. luonto-, ja kulttuurikohteita. NUUKA ohjelma oli jo rajoittamassa mm
Aleksis Kivi museon aukioloja, mutta onneksi meidän valtuusto tuohon jo
puuttui. Ilolla odotamme budjettivaltuuston osoittamia määrärahoja luonto- ja
kulttuurikohteiden kehittämiselle.
Nurmijärven kunnan iso haaste on
julkinen liikenne. Julkisen liikenteen kehittäminen on kunnassa jäissä. Olen
papukaijana tätä samaa mantraa julkisesta liikenteestä jauhanut alusta alkaen
ja nyt viimein viimeisessä kunnanhallituksessa julkinen liikenne sai pienen
maininnan strategiassa. Toki toimenpiteisiin tämä ei johtane.
FCG:n viime vuonna toteuttamasta
kuntapalvelututkimuksesta selvisi, että julkista liikennettä piti vain
neljännes nurmijärveläisistä vastaajista hyvin hoidettuna. Artikkeli löytyy
nurmijärvi.fi sivulta. Artikkelissa myös todetaan, että kunta on nostanut
kuntapalvelututkimuksen tulokset keskeisiksi strategisiksi mittareiksi.
Strategiaan saakka ei kuitenkaan
kelvannut, kuten myös SDP ryhmä totesi. On vaikea ymmärtää kunnan
haluttomuutta kehittää julkista liikennettä, luottamushenkilöillä on aika
pienet mahdollisuudet vaikuttaa edes sisäiseen liikenteeseen ja ymmärtääkseni
myös julkisen liikenteen työryhmää ei enää ole. Kuntastrategia on voimassa
vuoteen 2030, mutta viiden vuoden kuluttua pitäisi olla jo aika selvä näkemys
miten jatketaan julkista liikennettä vuoden 2028 jälkeen.
Lopuksi todetaan, että kunnallisalan kehittämissäätiön helmikuussa julkaisusta tutkimuksesta
selviää, että Lähes joka viides suomalainen pitäisi muuttoa toiselle
paikkakunnalle erittäin tai melko todennäköisenä seuraavan parin kolmen vuoden
sisällä
Helsingissä
asuvat olisivat muuhun Suomeen verrattuna kaikista valmiimpia vaihtamaan paikkakuntaa
asumisen laadun, luonnonläheisyyden, turvallisuuden ja edullisempien
asuinkustannusten perässä.
Tässä
on meillä Nurmijärvellä valtava mahdollisuus. Paremman arjen ilmiössä on
erinomainen päämäärä. Sitoudutaan siihen, sitoudutaan strategiaan. Seuraava
askel on strategian mittareiden laadinta. Se vaatii viranhaltijoilta ja
lautakunnilta hyvää tavoitteiden ja mittareiden laadintaa. Kiitos hyvästä
yhteistyöstä valtuutetut ja viranhaltijat.
Kommentit
Lähetä kommentti