tiistai 30. syyskuuta 2014

Kaksi viikkoa aikaa pilata maraton

Aloitin Vantaan maratonille harjoittelun kesäkuussa. Neljässä kuukaudessa kilometrejä on kertynyt vaatimattomat 623. Olen juossut Movescountista löytyvää Maraton 3:30- ohjelmaa läpi, jossa kilometrejä olisi pitänyt kertyä 220 – 240 kuukaudessa. Minä olen juossut 127 – 187 km kuukaudessa. Olen harjoitellut liian vähän. Kesän alussa tavoitteeksi asetettu aika 3:30 tuntuu tänään liian kovalta.

Olen siis harjoitellut liian vähän. Kesäkuussa 137 km, heinäkuussa hienosti 187 km, mutta elokuussa alkoi työt ja samaan aikaan iski sitkeä flunssa, joten juoksumäärä jäi alle 130 km.  Silloin piti juosta yli 200 km. Elokuussa juoksin vain yhden pitkän lenkin. Tämän lisäksi neljän kuukauden treenijakson aikana pisin lenkki on ollut 30km(!). Se ei ole riittävän pitkä.  Haluan kelata aikaa taaksepäin ja juosta edes yhden 35km lenkin.

Viikko-ohjelma on mennyt jotakuinkin näin: ma palauttava, ti vedot, keskiviikkona noin tunti, torstaina säbä, perjantaina lepo, la lyhyt tai lepo ja sunnuntaina pitkä 25-30 km.


Kangasalan puolikas elokuussa kulki aikaan 1:39

Startiin on aikaa alle kaksi viikkoa ja nyt näyttää siltä, että olen sortumassa kaikkiin mahdollisiin virheisiin. Eilen harkitsin vakavasti uusien kenkien ostoa, sillä haluan kevyet kisakengät. Ajatus uusista kengistä syntyi kun edellisellä lenkillä Niken Lunarglide 5+ tuntui liian jäykältä ja jalkapohja tuli kipeäksi. Tämän täytyy olla kengän syy, eikä sen etten ole kahteen viikkoon venytellyt.  Luin innoissani Arctic Sports Addicts- blogin arvioita kisakengistä ja tein päätöksen ostaa uudet Niket Vantaalle.http://www.arcticsportaddicts.fi/artikkelit/kevyet-kengat-ja-kisakengat.Se olisi tietenkin järjetöntä lähteä kisaan uusilla kengillä. Mutta minä olen järkeillyt, että ehdin juosta yhden pitkän lenkin ennen maratonia.  Juosta kengät sisään ja saisin sen puuttuvan 35 km lenkin. Viikko ennen maratonia.

Älä juokse pitkiä lenkkiä 2 viikkoa ennen maratonia. Älä juokse maratonia uusilla kengillä. Chill the fuck down.

Ensi viikolla ohjelmassa on alkuviikolla yksi maratonvauhtinen 6km lenkki  ja loppuviikolla yksi tai kaksi kevyttä. Viimeisellä lenkillä pari spurttia.

Jos kaikki menee hyvin, niin ohitan maaliviivan Vantaalla 12.10 alle 3:40 aikaan. Nyt pitäisi päättää, että millä kengillä maratonin juoksen.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti